måndag 25 mars 2013

Google trender med medvind: Vad är pengar?

Google trends är ett intressant verktyg för att kolla hur heta olika sökord är och vad trenden över lite längre sikt för dessa är. Du kan skriva in valfritt sökord och se trenden för detta ord tillbaka till januari 2004.



Det ovanstående inbäddade resultatet visar dock ej prognos varför jag gör en klassisk screenshot för att få med det:

Det streckade linjen är alltså det prognostiserade resultatet för ett år framåt.


Intressant är att sökorden "Vad är pengar" fanns fram till oktober 2008 inte ens med i statistiken varpå de fick en kraftig uppgång, förmodligen i samband med finanskrisen, och har sedan dess en stadigt ökande statistik. Söker jag på "vad är pengar" i Googles egna webbläsare, Chrome, med anonym surf påslagen ligger jag som tredje träff på Google. Nu ska man ju vara medveten om att Google har avancerade filterfunktioner som påverkar sökresultaten beroende på vilken dator, ip-adress, webbläsare du sitter på. Om du är inloggad på din gmail påverkar detta också. Därför går jag via VPN-tjänst (för att skydda min ip) samt har anonym surf påslagen i Chrome när jag "prov-googlar". I bloggers statistikverktyg ökar även sökträffarna som ger inlänkningar från Google på just "Vad är pengar" kraftigt. Antar att det kan betyda att man bloggar om rätt ämne. 

Lär nog bli allt mer aktuellt allt eftersom bank/finans/valutakriserna duggar tätare.

 Den allt mer populära decentraliserade kryptovalutan Bitcoin har intressant nog en sökstatistik som väldigt väl matchar dess pris-trender.



Intressant att veta vore naturligtvis hur prognosdelen i Google trends funkar och med vilka algoritmer den framställs. Ju mer data på ett sökord som finns desto säkrare är förmodligen prognosen.

Intressant är att prognosen för sökordet bitcoin visar en förväntad kraftig nedgång i april. Se nedan:

Kommer priset följa efter? Den som lever får se.

Tilläg:

Såg för övrigt att Cornucopia skrivit ett inlägg om bitcoin i fredags som jag helt hade missat. Han är inne på att det återigen är en bubbla, tydligen uppumpad av Max Keiser. Frågan är om Max verkligen har kraft att höja priset i någon större utsträckning...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...